Het Idioom van de Abstractie

De voormalige kapel van het Rooms Katholieke Sint Nicolaaslyceum, is sinds 2007 in gebruik als restaurant en expositieruimte: de Art Chapel. Het betonnen gebouw kenmerkt zich vooral door de strakke ronde vorm.

Van buitenaf oogt het door de opvallend kleine ramen tamelijk gesloten, maar dankzij de lichtkoker in het midden, waardoor het daglicht oorspronkelijk op het altaar viel, voelt het interieur ruimtelijk en licht. Architect Lau Peters ontwierp de kapel in 1959 aan de rand van het Beatrixpark. Het gebouw doet sterk denken aan de bedevaartskerk te Ronchamp (1955), ontworpen door Le Corbusier.

AD Classics: Ronchamp/Le Corbusier

In samenwerking met Stichting Art Zuid toont de Art Chapel op dit moment de expositie ‘Het idioom van de Abstractie’. Vanaf het begin van de vorige eeuw zijn steeds meer kunstenaars abstract werk gaan maken: beeldhouwwerken en schilderijen zonder herkenbare voorstelling. In de loop der jaren is het publiek steeds meer gewend geraakt aan abstract werk. In sommige musea zie je niet anders. Zeven hedendaagse kunstenaars presenteren hun werk en laten daarmee zien op welke wijze zij de taal van abstractie spreken.    Niet iedereen kan ‘iets’ met abstract werkt. Het is te vaag, het stelt niets voor… Iets wat ik mij best kan voorstellen. Ook ik heb de taal van abstractie ooit nauwelijks verstaan. Inmiddels kan ik ervan genieten.

Een paar tips om een voldaan gevoel over te houden aan het aanschouwen van abstract werk:

  • Neem de tijd om het werk niet alleen te bekijken, maar ook echt te zien

In een abstract werk is geen voorstelling te herkennen, maar toch valt er veel waar te nemen:  

  • Wat zijn de kleuren en texturen van het werk?
  • Van welk materiaal heeft de kunstenaar gebruik gemaakt?
  • Hoe heeft de kunstenaar het materiaal gebruikt?
  • Welke emoties roept het werk bij je op? Hoe komt dat?
  • Doet het werk je denken aan kunstwerken die je eerder hebt gezien?
  • Vind je het werk mooi? Waarom? Waarom niet?
  • Welke bedoeling denk je dat de kunstenaar met het werk heeft? Welke rol speelt de eventuele titel van het werk?

Een van de exposerende kunstenaars is Peter Struycken (1939). Struycken is het meest bekend geworden met zijn ontwerp voor een serie postzegels uit 1981, met als afbeelding koningin Beatrix, opgebouwd uit kleine puntjes.  

Bron: Postzegelblog.nl

Kleur is een belangrijk aspect voor Struycken. In zijn werk experimenteert hij met kleurtoon, helderheid en verzadiging. Hij werkte jarenlang digitaal. Op de tentoonstelling is ‘POF I9i2 20 nov’ te zien, opgebouwd uit felgekleurde pixels. Misschien is het verbeelding, maar het kleurenpalet doet mij best denken aan dat van de postzegels.

‘POF I9i2 20 nov
‘POF I9i2 20 nov

Zo’n vijf jaar geleden maakte Struyken voor het eerst weer gebruik van traditionele materialen. ‘Kleurverhouding III’ is een serie schilderijen in acrylverf. Ook dit werk maakt deel uit van ‘het idioom van de abstractie’.  Zo kun je het computerwerk en het nieuwere ouderwetse werk mooi met elkaar vergelijken. De kleuren komen mij wederom bekend voor. En de kleine geordende vierkantjes doen denken aan… een velletje postzegels!

Kleurverhouding III

Een andere kunstenaar die zijn werk in deze tentoonstelling toont is Adam Colton (1957) Als bezoeker moet je je inhouden om het extreem gepolijste aluminium van de sculptuur uit de serie ‘Liquid Lights’ (2013) niet te betasten. Het moet een heerlijk gevoel zijn om je vingers langs het gladde materiaal te laten glijden. Colton vindt zijn inspiratie in organisch gevormd voorwerpen zoals een zwerfkei of een schapenschedeltje. Vanuit deze voorwerpen werkt hij intuïtief naar een abstract beeld, waarin de inspiratiebron niet meer te herkennen is. 

Uit de serie: ‘Liquid Lights’

‘Two Chairs’ (2013-2016) lijkt een spel te spelen met contrasten en balans. De glazen organische vormen lijken toevallig gevormde zeepbellen tegenover de uitgedachte vormen van de stoel. Het kwetsbare glas contrasteert met het stevige hout. Transparantie vormt een bijzondere tegenstelling tot het massieve.

‘Two Chairs’

In de kapel is verder nog werk te zien van Steven Aalders, Marius Lut, Sarah Pichlkoster, Han Schuil en Jan Maarten Voskuil. Het komt in deze ruimte prachtig tot zijn recht, dus ik zou de komende weken zeker nog even een kijkje gaan nemen.

De tentoonstelling ‘Het idioom van de Abstractie’ is te zien in Art Chapel Amsterdam tot en met 8 oktober. Art Chapel is geopend van woensdag tot en met zondag van 12:00 tot 17:00.  Het adres is Prinses Irenestraat 19, 1077 WT Amsterdam  

Het idioom van de Abstractie’ is gratis toegankelijk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *